Aby se zlomenina skvěle hojila

Nurse bandaging leg of patient

Aby se zlomenina skvěle hojila

Fraktury kostí jsou za všech okolností nepříjemnou a bolestivou událostí. V lidském životě nastává jeden zlom, kdy se kosti lámou mnohem víc, než normálně. Tím mezníkem je osteoporóza – nemoc, které však můžete předcházet.

Osteoporóza neboli řídnutí kostí postihuje spíše ženy než muže po padesátém roce věku a s přibývajícími lety se její riziko i nepříjemné důsledky ještě násobí. Kosti, které jsou následkem úbytku kostního minerálu křehčí se mnohem častěji a snáze zlomí i při minimálním úrazu či jen špatném došlápnutí.

Decimující osteoporóze můžeme čelit prevencí, která spočívá v pravidelném pohybu a dodávání vápníku v podobě vyváženého jídelníčku, ale i doplňků stravy. On totiž vápník je důležitý nejen jako prevence osteoporózy, ale i skvělým pomocníkem při hojení zlomenin.

Paní doktorka Markéta Kottová radí, po čem sáhnout, když už máte „něco v sádře“: „Zlomeninám nejde úplně dobře předcházet, ale rozhodně lze podpořit jejich hojení. Užívání přípravku Calcichew po dobu alespoň dvou měsíců je dobrou volbou pro reparaci tkání.“

Ovšem nejen doplňky stravy živ je člověk. Vápník je nutné tělu dodávat i ve formě chutné a vyvážené stravy. Pojďme si říct na rovinu, že nemocniční menu paradoxně nebývá pro tyto účely dostačující. MUDr. Kottová komentuje nebezpečný stav: „Naše tělo po úrazu nečerpá energii na uzdravení z tuků a cukrů, ale z kosterní svaloviny a následně i vnitřních orgánů, což je rizikové pro starší osoby.“

Z tohoto důvodu je dobré okamžitě začít „vykrmování“ pacienta vhodnými jídly: masový vývar bude skvělým startem. Vápník pak můžete dodávat v podobě zdravých dezertů, kterými jsou třeba tvaroh s ovocem, makový závin nebo směsi ořechů a mandlí. Naopak je vhodné omezit sacharidy (sbohem přílohy), vyloučit jednoduché cukry (zapomeňte na sušenky a dortíčky) a navýšit spotřebu proteinu (dopřejte si libové maso, ryby, mléčné produkty včetně kysaných, vajíčka a luštěniny).

Nezapomeňte ani na vitamín K (zelená a košťálová zelenina) a vitamín C (třeba v zelí), který podpoří tvorbu kolagenu. Když ošetřující lékař uzná za vhodné, je dobré se začít věnovat pohybu, protože renovace kosti si žádá mechanickou zátěž.
Ať se vám zlomeniny vyhnou obloukem, ale vy se rozhodně nevyhýbejte péči o zdravé kosti a prevenci osteoporózy.

Další doporučené články:

Ženy v ohrožení osteoporózou
Ženy 50+ mohou žít naplno
Váš tichý nepřítel, seznamte se…

Získejte zdarma 5 tipů

pro prevenci osteoporózy

Infografika

Užitečný pomocník pro nákup potravin

Odesláním souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů.

Infografika

Užitečný pomocník pro nákup potravin